Jak zhubnout "pár kilo" do plavek

09.06.2009 07:08

Blíží se letní prázdniny a s nimi i letní aktivity, jako je koupání a opalování. Po zimních měsících nám možná zůstala nějaká kila navíc a potřebujeme se jich rychle zbavit. Pokud se jedná o několik kilogramů, dá se to zvládnout poměrně snadno. Jako jakákoliv činnost, vyžaduje hubnutí silnou vůli a trochu sebekontroly.

Jak na jídelníček?

  1. Projděte si svůj jídelníček a vyřaďte potraviny a pochutiny s vysokým obsahem tuku (uzeniny, čokoláda,...) a s vysokým glykemickým indexem (viz článek o glykemickém indexu). Ačkoliv to na první pohled nevypadá, je nutné si odepřít alkoholické nápoje a pečlivě vybírat džusy a ovocné šťávy. Většina z nich obsahuje téměř stejné množství cukru jako Coca-Cola.

  2. Hlídejte si složení stravy z hlediska obsahu bílkovin, tuků i sacharidů.

    • Výborným zdrojem bílkovin jsou rybí, bílé a libové maso, mléčné výrobky - sýry, jogurty, luštěniny - čočka, hrách, fazole, cizrna a třeba i vejce. S vejci ale s mírou, denně lze doporučit přibližně jedno.
    • Z jídelníčku vyřaďte ztužené tuky a nahraďte je vhodnějšími, jako jsou rostlinné oleje, různá semínka a oříšky, eventuelně si dopřejte tučnější rybu, například makrelu. Mimochodem, ryby by měly být na talíři 2x týdně. Nevynechávejte tuky úplně - jsou třeba pro vstřebávání některých vitamínů - A, D, E, K!
    • U sacharidů dávejte pozor na glykemický index - nižší je lepší. Proto lze doporučit celozrnné pečivo, ovesné vločky, syrovou a mírně tepelně upravenou zeleninu, ovoce a omezit npříklad rýži.

  3. Jezte pravidelně, menší porce po celý den. Nesmíte hladovět! Denní jídelníček by měl obsahovat snídani, oběd večeři, 2x lehčí svačinu. Poslední jídlo by mělo být asi 4 hodiny před ulehnutím ke spánku.

  4. Nezapomínejte na pitný režim. Pijte neslazené nápoje či pramenitou vodu.

  5. Podpořte hubnutí pohybem! Pohyb aktivuje mechanismy, které podporují odbourávání tuků. Pokud máte sedavé zaměstnání, zkuste místo tramvaje jít několik zastávek pěšky. Choďte na procházky, jezděte na kole či zajděte pravidelně do fitka. Pozor, s pohybem to nepřehánějte, tělo potřebuje také nějaký čas na regeneraci.

  6. Hubněte s radostí. Stres zpomaluje odbourávání tuku.


Hubnutí není o "kilech", ale o formování postavy a o touze "cítit se dobře". Tuk je lehčí než svaly, takže pokud shodíte tuky a přiberete naopak svalovou hmotu, na váze to nepoznáte! Nejlepším měřítkem je metr (obvod pasu) a spokojenost sama se sebou.